Tutaj jesteś Aktualności NA UPAŁY NIE MA RADY? SĄ!!!

Aktualności

11-06-2019

NA UPAŁY NIE MA RADY? SĄ!!!

Zdjęcie Artykułu

OTO NAJWAŻNIEJSZE:

PIJ DUŻO WODY – podstawą dobrego samopoczucia podczas upałów jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Zaleca się picie 2-3 litrów płynów – z czego głównie powinna to być woda wysoko zmineralizowana, dodatkowo np.  słaba herbata oraz soki owocowo-warzywne. Zdecydowanie należy unikać natomiast napojów z kofeiną (np. kawa, cola) oraz alkoholu.
 
UNIKAJ EKSPOZYCJI SŁONECZNEJ – słońce najsilniej operuje w środku dnia, dlatego w godzinach 11:00 – 15:00 lepiej pozostań w pomieszczeniu. Jeśli musisz wyjść z domu, ochroń ciało – zastosuj kremy z filtrem UV, ubierz jasne lekkie, przewiewne ubranie, kapelusz lub czapkę na głowę i staraj się przebywać w cieniu.
 
OCHŁADZAJ SWOJE MIESZKANIE – podczas gorących dni zasłaniaj okna, szczególnie te od słonecznej strony. Otwieraj je i odsuwaj żaluzje dopiero wieczorem, gdy temperatura spadnie.
 
ZATROSZCZ SIĘ O STARSZYCH I DZIECI – ich organizmy najgorzej reagują na upały. Dzieci i osoby starsze nie czują dobrze pragnienia i są narażone na nadmierną utratę wody. Powinny być otoczone szczególną opieką. Każdy starszy człowiek może mieć schorzenia sercowo-naczyniowe.
 
PAMIĘTAJ O ZWIERZĘTACH – pamiętaj, aby Twoje zwierzaki miały zawsze zapewniony swobodny dostęp do chłodnej wody i przebywały w możliwie chłodnych pomieszczeniach.
 
SAMOCHÓD NA SŁOŃCU TO ŚMIERTELNA PUŁAPKA - Pod żadnym pozorem nie zostawiaj dziecka, osoby starszej, zwierzęcia zamkniętego w samochodzie – temperatura rośnie w nim błyskawicznie i może okazać się dla nich zabójcza.
 
PORADŹ SIĘ LEKARZA – jeśli cierpisz na jakieś choroby – poradź się  lekarza, który powie Ci,  jak postępować, aby uniknąć odwodnienia  i zaostrzenia Twoich schorzeń.  Nadmierne ciepło nasila problemy układu krążenia. Masz obrzęki nóg lub szybciej
się męczysz  zgłoś się do lekarza.
 
WZYWAJ POMOC  - TELEFON ALARMOWY 112 – zadzwoń, gdy dzieje się coś niepokojącego z Tobą lub z innymi osobami w Twoim otoczeniu.
 
UTRZYMAJ LEKKĄ DIETĘ – w gorące dni najlepiej jeść potrawy składające się z warzyw i owoców. Doskonale zatem sprawdzą się np. lekkostrawne sałatki, które nie tylko orzeźwią, ale również nie obciążą dodatkowo organizmu, zajętego radzeniem sobie z upałem.
 
UWAŻAJ NA RÓŻNICE TEMPERATUR – w upalne dni przejście z gorącego podwórka do zimnego pomieszczenia może się wydawać zbawienne. Jednak w ostatecznym rozrachunku duże różnice temperatur nie są korzystne dla organizmu. Zaleca się picie napoi o temp. Pokojowej. Nie należy gwałtownie zanurzać się w zimnej wodzie (ze względu na niebezpieczeństwo szoku termicznego). Nie należy „rozkręcać” klimatyzacji (może skutkować przeziębieniami, infekcjami dróg oddechowych, bólami mięśni, czy nerwobólami).
 
Powrót