Kultura i oświata

GEOPORTAL POWIATU RYCKIEGO
Ikona pinezka punkt
AGENCJA ROZWOJU PRZEMYSŁU - ODDZIAŁ W TARNOBRZEGU
Ikona wykres
ARCHIWALNA STRONA
Ikona strony www
DZIEJE POWIATU RYCKIEGO
Ikona pismo pióro
RSO
Ikona zarys polski
POMOC UKRAINIE

Ikona serca i rąk

Kultura i oświata Drukuj Zapisz

Uczniowie ZSZ nr 2 w Dęblinie poznają Hiszpanię - Kordoba

W sobotę 15 maja 2021 roku uczestniczący w zagranicznych praktykach w Sevilli w ramach programu Erasmus+ uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Marii Dąbrowskiej w Dęblinie kształcący się w zawodach technik: reklamy, organizacji reklamy, rachunkowości oraz hotelarstwa w ramach poznawania kultury i historii Hiszpanii uczestniczyli w wycieczce do Kordoby.

Logo erasmus+

Współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+”

 

Plan wycieczki obejmował zwiedzanie najważniejszych zabytków miasta oraz udział w wydarzeniu kulturalnym Festival de los Patios.

 

Festival de los Patios to wydarzenie wpisane na Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Corocznie w maju przyciąga tłumy mieszkańców oraz turystów, którzy przybywają z odległych miejsc, aby podziwiać patia, które zwyciężyły w konkursach. My również mogliśmy uczestniczyć w tym wyjątkowym i niecodziennym wydarzeniu. Patia to prawdziwe oazy na tle rozgrzanych słońcem uliczek i zabudowań. To wewnętrzne dziedzińce domów charakterystyczne dla architektury hiszpańskiej. Wstępując do kolejnych domów widzieliśmy patia pełne zieleni, kwiatów w pełnym rozkwicie i bujnej roślinności, zachwyciły nas ciekawe fontanny i urocze altanki które, chociaż na chwilę były naszym schronieniem przed słońcem.

 

Następnym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie jedynej w swym rodzaju świątyni La Mezquita, zwanej także La Catedral de Córdoba, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i niegdysiejszy największy meczet w Europie, potem przekształcony w katolicką katedrę, którą pozostaje do dzisiaj. Wewnątrz świątyni widzieliśmy tzw. las kolumn, których jest aż 800.

Podczas wizyty w Kordobie mieliśmy okazję spacerować wąskimi, klimatycznymi uliczkami. Podczas spaceru w dzielnicy żydowskiej zwiedziliśmy ukrytą wśród ciasnej zabudowy dawną synagogę oraz pomnik Majmonidesa, żyjącego w XII wieku żydowskiego filozofa i lekarza.

 

W czasie dalszego spaceru widzieliśmy też ruiny świątyni rzymskiej, czyli Ruinas del Templo Romano oraz zajrzeliśmy do ogrodów przy Alcazar de Los Reyes Catolicos. Nasza przewodniczka Kasia ciekawie opowiadała o mijanych zabytkach i odpowiadała na nasze pytania.

 

Będąc w Kordobie mieliśmy okazję skosztować potraw lokalnej kuchni w słynnej mini restauracji Bar Santos pod łukiem Triumfalnym. Próbowaliśmy tapas czyli małych przekąsek bardzo charakterystycznych dla kuchni hiszpańskiej oraz tortille – potrawę, której głównym składnikiem są ziemniaki, również bardzo popularnej na Półwyspie Iberyjskim.

 

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na antycznym moście rzymskim, czyli Puenta Romano na rzece Guadalquivir, skąd rozciąga się najpiękniejszy widok na starówkę. Zrobiliśmy tam piękne pamiątkowe zdjęcia.

 

Tak wspominają wycieczkę do Kordoby nasze koleżanek i koledzy:

 

Karolina Żaczek, klasa 3 TEO

„Bardzo podobała mi się architektura miasta, a zwłaszcza urocze uliczki w dzielnicy żydowskiej i  pełne kwiatów patia. Plątanina uliczek i białe budynki zachęcały do spaceru i odkrywania dawnej atmosfery tej dzielnicy.”

 

Natalia Krzywiec, klasa 2 TH

„Największe wrażenie zrobiło na mnie wnętrze Mezquity. W świątyni, czułam się jak w labiryncie, gdyż z każdej strony otaczał mnie las kolumn. Ich ogromna ilość oraz różnorodność sprawiły, że można było stracić orientację. Było to dla mnie niepowtarzalne przeżycie.”

 

Maciej Pawlonka, klasa 3 TEO

„Bardzo podobała mi się wycieczka do Kordoby. Dużo się dowiedziałem o historii miasta, zobaczyłem na własne oczy miejsca, o których uczyłem się w szkole na lekcjach historii czy języka hiszpańskiego.”

 

Natalia Kalbarczyk, klasa 2 TR

„Uważam, że takie wycieczki są bardzo potrzebne i pożyteczne, gdyż możemy doświadczyć osobiście atmosfery i kultury innego kraju, nauczyć się akceptować to, co dla nas było nieznane czy niezrozumiałe.”

 

 

Andżelika Banaś i Nikola Moniszka klasa 3 TEO

 

Autor: Powiat Rycki
Powrót